Alla inlägg den 9 oktober 2009

Av Anna - 9 oktober 2009 17:58

Idag har vi haft ledig dag, Lilleman Bus och jag. Vareviga morgon denna veckan så har jag fått lirka iväg honom på morgonen och eftersom jag jobbat så duktigt och fixat på jobbet så tog jag helt sonika ledigt idag så vi kunde vara hemma. Pappa Bus har varit på kurs i Västerås och kommer inte förrän waaaaay efter läggdags...


Vi har varit i lekplatsen och gungat och åkt rutschkana tillsammans med en liten kompis, vi har lagat mumsig lunch (grillkorv, ris och majs, grillkrydda och så lite ketchup - mums!), försökt sova en stund - men det var lönlöst, den däringa Pingunallen skulle bara busa runt hela tiden, märkligt va?


Nu har vi precis ätit middag och i vanliga fall när pappa Bus är hemma så brukar det vara en stund när de stora tar igen dagen och avslutar innan kvällning. Lilleman Bus sköter sig själv och kommer med en kommentar då och då, angående maskar eller något annat väsentligt. Men idag var vi ju själva och oj oj oj vad kul vi hade!


Det började med att vi sjöng lite sånger... en kulen natt, lilla snigel -  ja, alla golden hits! Sedan skulle vi sjunga Hoppe hare och jag bytte ut vissa ord... satt å mumsa bär blev satt å mumsa kokosboll - hysteriskt roligt! Den stackars ugglan som kommer och flyger förbi på slutet blev allt i från en krokodil till en burk med lingonsylt...

Och allt var JÄTTE roligt!!! Till slut skrattade han så mycket att han fick hicka, och det var också roligt...



Min son, han har humor han!

  


Sedan började han prata om mormor och vad hon åt till middag idag, och så helt plötsligt vill han åka tåg! Vart ska du åka frågade jag... till Mooja (Mora alltså) svarade han... jaha sade jag vad ska du göra där? Leka...

Mamma skulle stå på stationen och vinka när Lilleman åkte själv och sedan skulle Pappa komma med bilen och vara med och leka i Mora... och jag fick vara hemma och vila.... gulligt av det lilla charmtrollet som vet hur en gravid mor ska tas om hand....

Av Anna - 9 oktober 2009 09:46

Blev igår attackerad av en förskolelärare på Lilleman Bus förskola, kan du inte visa mig saker som du gjort i papper sade hon. Jovisst sa jag, du kan kolla in min pysselblogg och så fick hon länken. Sedan pratade vi lite om scrapbooking och att göra LOs och kort och så, och det fanns intresse hos flera av fröknarna att prova på själva.

Kul sade jag och föreslog att vi antingen kan sitta hemma hos mig i min enorma källare, eller på förskolan där det ju finns gott om bord.


Sedan på eftermiddagen när jag skulle hämta Lilleman Bus, så hade förskollärarna pratat ihop sig under dagen och de hade önskemål om att få göra julkort... vi bokade dag i början i december och oj vad glad jag blev! Jag älskar att papperspyssla och det ger mig så mycket och det är så roligt att få visa andra vad man kan göra med hyfsat enkla medel!


Så nu är det till att klura, vad ska jag ta med, hur mycket ska de betala för materialet, ska man göra ett startkit till var och en... voj voj... men roligt voj voj...

Av Anna - 9 oktober 2009 09:31

Telefonen ringde förut, min jobbmobil... med fina bumbibjörnar ringsignalen - så Lilleman Bus fick spelet, började dansa runt och sjunga jättehögt Bumbibjönööööna! Hörde därför inte vad det gällde, men sedan hörde jag att de ringde från dhl och att det gällde en leverans. Bra tänkte jag, för jag har gett upp vad gäller våra döende krukväxter på jobbet och beställt plastblommor, och de skulle komma när som helst.


Vad har du beställt säger killen i örat, blommor svarar jag, nej det är från telia säger han på någon märklig dialekt -en blandning mellan skånska och norska, jaha säger jag är det inte från dhl, nej jag ringer från dialect... Då förstår ni hur grötigt han pratade!

Jag som ändå är ganska van, är gift med en skåning, bor i dalmasland med alla konstiga bydialekter som finns här, och tycker själv att jag är ganska duglig vad gäller att förstå folks dialekter...


Såklart skulle han sälja saker, en liten pc med mobilt bredband, som vi inte har någon nytta av på jobbet. Nej tack sade jag, jag handlar inte över telefon, har vi behovet så kikar vi in till en butik eller kollar in på nätet. Men han gav sig inte... då skulle vi kika på våra mobilabonnemang om det inte gick att få till dem billigare... du sade jag... jag är hemma med sonen idag och har en ledig dag, jag varken kan eller vill ta det här nu... då lägger han på - rakt i örat!

I och för sig var det skönt att bli av med honom, men lite hyfs får man väl ändå ha!!!


Ovido - Quiz & Flashcards